Servisiranje aku-baterija
Cilj ove informacije je da ukaže na : 1. Opšte zatečeno stanje aku-baterija u eksploataciji i to sa stanovništa: 1.1. funkcionalnosti 1.2. napona na potrošačima 1.3. elektrolita 1.4. ostali nedostatci akumulatora u vidu spojeva, prekida veza, šupljih akumulatora, smeštajnog prostora, prljavštine i dr. 2. Uzroke lošeg stanja sa stanovništa: 2.1. nepodešenosti parametara sprege ispravljača-baterija 2.2. neadekvatnog održavanja 2.3. zastarelosti nekih ispravljača i starosti baterija 3. Put prevazilaženja uočenih problema 4. Rezultate postignute servisiranjem izražene kroz punu pogonsku spremnost baterija i ekonomičnost eksploatacije Iza nas stoji višegodišnje radno iskustvo u fabrici "Krušik-Akumulatori" kao i višegodišnje iskustvo u efikasnom razrešavanju problema vezanih za eksploataciju akumulatorskih baterija. Rezultati postignuti servisiranjem ukazuju na put prevazilaženja uočenih problema, zato smo prikupljene podatke obradili i ovde ih na sistematičan način iznosimo kao ilustraciju svega napred navedenog: 1.Zatečeno stanje nikal-kadmijum akumulatorskih baterija u trafo stanicama 35/10 i 110/35Kv: 1.1.Funkcionalnost - 25% servisiranih baterija su bile električno prazne i potpuno van funkcije, - 36% baterija su mogle da zadovolje samo minimalne potrebe potrošnje na 110V=(imale su u sebi do četvrtinu nazivnog kapaciteta), - 29% baterija su bile spremne da potpuno obave namenjenu im funkciju, - srednja vrednost kapaciteta kojima su servisirane baterije raspolagale u objektima u momentu preuzimanja iznosila je 22Ah(njihov nazivni kapacitet je 80Ah) 1.2.Napon na potrošačima koji su vezani na 110V=bio je u 48% pregledanih objekata veći od 121V koliko je maksimalno dozvoljeno (110V+10%) što može ugroziti svu priključenu opremu. Naponi su se kretali i do 153V=. 1.3.Elektrolit - nivo elektrolita u većem broju ili svim akumulatorima jedne baterije u 35% objekata je bio ispod minimalno dopuštenog, - gustina elektrolita je, u većem broju ili svim akumulatorima jedne baterije u 70% objekata bila van dozvoljenih vrednosti (1,19-1,21 gr/ccm), - količina karbonata u elektrolitu u 35% objekata je bila iznad dozvoljene vrednosti (do 50 gr/lit.) 1.4. U većini pregledanih baterija imalo je pojedinačnih akumulatora u kratkom spoju. U 7 objekata na bateriji je postojalo mesto prekida usled korozije ili slabe stegnutosti spojnica. U dosta baterija bilo je šupljih akumulatora. - Više od polovine pregledanih baterija bilo je mnogo zaprljano prašinom i skramom sode. - U jednom broju objekata stalaže sa akumulatorima u dva i tri nivoa sa malim medjuprostorom, kao i neodgovarajuće odeljenje, bitno otežavaju tekuće održavanje. Iz svega navedenog može se videti da je opšte stanje baterija u pregledanim objektima zabrinjavajuće loše. Koje su moguće posledice nefunkcionisanja baterija nije potrebno nabrajati. 2.Mnogo je važnije definisati uzroke ovako lošeg stanja a oni se mogu sistematizovati na sledeće: 2.1.Nepodešenost parametara sprege ispravljač-baterija - različiti naponi ispravljača za isti broj akumulatora u bateriji, - različiti broj akumulatora u bateriji za isti tip ispravljača i isti napon punjenja - u 34% pregledanih objekata napon ispravljača i broj akumulatora u bateriji je bio takav da je prosečan napon po jednom akumulatoru bio manji od 1,35V što je nedovoljno za punjenje baterije i one su bile potpuno ili skoro prazne, - kod 52% baterija sa dodatnom granom, broj akumulatora u dodatnoj grani i napon punjenja su bili nepodešeni što je za posledicu imalo nenapunjenost akumulatora dodatne grane, a time i nefunkcionalnost cele baterije, 2.2.Neadekvatno održavanje - nedovoljno elektrolita u akumulatorima, - prekidi u bateriji, - velika zaprljanost baterija, - elektrolit izvan propisanih karakteristika, - provera kapaciteta baterija i pojedinačnih akumulatora godinama nije radjena; 2.3.Zastarelost nekih ispravljača i starost baterija - ispravljači u 14% pregledanih objekata su radili samo povremeno bilo da su uključivani uklopnim satom ili ručno. 3. Za dovodjenje svih baterija u puno radno stanje potrebno je eliminisati sve navedene uzroke. Koncept sa kojim smo do sada nastupali i koji se pokazao maksimalno efikasnim u razrešavanju svih problema vezanih za eksploataciju akumulatorskih baterija, sastoji se u sledećem: 3.1.Pregled baterije od strane naših stručnjaka u objektu korisnika sa merenjem svih relevantnih parametara potrebnih za ocenu stanja baterije i njene funkcionalne spremnosti, kao i definisanje svih potrebnih mera za dovodjenje baterije u puno radno stanje, 3.2.Zavisno od tipa ispravljača i njegovih karakteristika povezivanje optimalnog broja akumulatora u bateriju (u glavnu granu i dodatnu granu baterije gde se susreće tip ispravljača sa deljenom baterijom), 3.3.Podešavanje napona punjenja (održavanja napunjenosti, prepunjavanja) baterije imajući u vidu izabrani broj akumulatora, 3.4.Provera kapaciteta svih pojedinačnih akumulatora u bateriji i selekcija upotrebljivih (tamo gde je moguće-vršiti ujednačavanje akumulatora po kapacitetu u bateriji), 3.5.Zamena elektrolita u baterijama u kojima je to neophodno, kao i korekcija gustine i novoa elektrolita na dozvoljene vrednosti, 3.6.Podizanje nivoa znanja korisnika o nikal-kadmijum akumulatorskim baterijama, 3.7.Definisanje minimalne tekuće kontrole i održavanja od strane korisnika, a koje garantuje punu pogonsku spremnost baterija. 4.Rezultat svega ovoga može se najbolje videti iz toga što su: - sve servisirane baterije dovedene u puno radno stanje, - srednja vrednost kapaciteta kod servisiranih baterija povećana je na 53Ah; - napon na potrošačima na 110V= sveden je na dozvoljene vrednosti 100V + 10%, - elektrolit je doveden u granice dozvoljenih karakteristika, - otklonjeni su svi ostali uzroci lošeg stanja baterija-akumulatori u kratkom spoju, mesta prekida, zavareni su šuplji akumulatori itd. - od svih servisiranih akumulatora18% ih je imalo nezadovoljavajući kapacitet (manji od 40 Ah), ali je ovo nadomešteno viškom akumulatora povezanih u baterije pre servisiranja i rezervnim akumulatorima po trafo-stanica, pa nije bilo potrebe za kupovinom novih akumulatora. Takodje treba istaći još dva momenta koji se postižu servisiranjem: - prepakivanje akumulatora u niz prema veličini izmerenog kapaciteta olakšava korisniku rukovanje, - isporučena dokumentacija o servisiranju – spisak akumulatora sa fabričkim brojevima i izmerenim kapacitetima, daje korisniku zdrav osnov za formiranje dokumentacije za praćenje ponašanja akumulatora tokom eksploatacije. Ovakvim pristupom postiže se, pored pune pogonske spremnosti baterije što je osnovni zahtev, i ekonomičnost eksploatacije nikal-kadmijum akumulatorske baterije: - eliminišu se mogućnosti težih havarija usled nefunkcionalnosti baterije i smanjuju se kvarovi opreme usled previsokog napona ispravljača. - produžava se radni vek baterije, - smanjuju se troškovi zamene elektrolita na samo one slučajeve gde je to neophodno, - minimiziraju se troškovi nabavke novih akumulatora kroz maksimalno korišćenje svih funkcionalno sposobnih akumulatora, - svodi se tekuće održavanje samo na minimalno potrebno za pouzdan rad baterije, - smanjuje se potrošnja destilisane vode (usled previsokih napona punjenja), itd.
Direktor: Momčilo Pantić, dipl.inž.
|
|
"BATERIJA" d.o.o. Lukavac bb 14000 Valjevo;
Tel./fax: 014 286 431
|